Dom zdravlja Doljevac

Ponedeljak, 24 June 2013 06:21

Briga o zdravlju u letnjim mesecima

Written by
Rate this item
(2 votes)

Način ishrane


 

Redovne obroke (obavezan doručak, lagan ručak, lagana večera, dve dnevne užine)

koji će sačuvati snagu, održati dobru koncentraciju i okrepiti organizam.

Konzumiranje:

• hleb – shodno polu, uzrastu, fizičkoj aktivnosti i vrsti rada, tokom dana 4–7

parčića srednje veličine

• 1–2 porcije mleka odn. mlečnih proizvoda odgovarajućeg procenta mlečne masti.

• termički dobro obrađena mesa (piletinu, ćuretinu, ribu, junetinu, teletinu)

putem kuvanja, dinstanja ili na grilu, tokom 4–5 dana u nedelji

• dobro oprano voće kroz prepodnevnu i poslepodnevnu užinu (oko 500 g/dan ).

• dobro oprano sveže povrće uz doručak i ručak (oko 300 g/dan)

• povrće u vidu ukusnih (umereno začinjenih, bez pikantnih dodataka) kuvanih jela –

supa, čorbi, variva

 

Odgovarajući unos vode i napitaka

 


Na visokim temperaturama izuzetno je važno piti dovoljno tečnosti. Organizmu

tada najviše prija i pomaže pijaća voda. Kod visokih temperatura odrasle zdrave

osobe treba da unose osam do deset čaša vode na dan. Ako se bave fizičkim

aktivnostima, ovoj količini treba dodati od jedne do tri čaše vode za svaki sat

aktivnosti.

Osim vode, dobar izbor su i mleko i voćni sokovi. Preporuka je da se smanji unos

kofeinskih napitaka i alkoholnih pića jer deluju kao diuretici, odnosno

uslovljavaju dodatni gubitak vode.

Ukoliko se koristi flaširana mineralna voda preporučuje se negazirana i

umereno hladna. Osobama starijim od 65 godina savetuje se da često piju tečnost bez

obzira na to da li su žedne, jer organizam starih ljudi ima smanjene rezerve vode

zbog smanjenog osećaja žeđi.

Tečnost bi trebalo unositi postepeno, gutlja po gutljaj.

Nikako preterivati sa previše hladnim pićima.

 

Zaštita od spoljnih uticaja u boravišnom prostoru

 

Redovno održavanje lične higijene (tuširanje – kupanje mlakom vodom pre odlaska na

spavanje, nakon dolaska sa posla, iz grada, mesta za rekreaciju; svakodnevno

održavanje toalete genitalija, pazuha, nogu, lica, pranje zuba) kao odraza kućnog

vaspitanja i postojanja svesti o zdravstvenoj kulturi, redovno provetravanje

prostorija, upotreba zastora na prozorima, podešavanje rada klima uređaja tako

da razlika u temperaturi između spoljne sredine i sredine u kojoj se boravi ne bude

veća od 7 do 10 stepeni, pomaže organizmu da upotrebi svoje mehanizme za

rashlađivanje i na pravi način se prilagodi vremenskim prilikama.

 

Zaštita od spoljnih uticaja u radnom prostoru

 

Čistoća tela i ruku, čistoća radnih prostorija, pravoremeno provetravanje ali i

zatvaranje prozora da bi se „sačuvala hladnoća” prostora u kome se boravi,

odgovarajuće odevanje i primerena upotreba klima uređaja jesu činioci koji utiču

kako na produktivnost rada tako i očuvanje zdravlja radno aktivne populacije.

 

Zaštita od spoljnih uticaja prilikom boravka na otvorenom prostoru

 

Nosite odeću od prirodnih materijala, udobnu obuću, zaštitite se šeširom ili

kačketom, rashlađujte se lepezama, zaštitite kožu odgovarajućim kozmetičkim

preparatima.

Sunčajte se do 11.00 časova pre podne i od 16.00 časova popodne, postepeno ulazite u

vodu na moru i kupalištima.

 

Fizička aktivnost, rekreacija i odmor

 

Ne preterujte sa fizičkim naprezanjem, vežbanjem i dugim hodanjem. Ako možete da

planirate svoje svakodnevne aktivnosti, planirajte da ih obavite u jutarnjim i

kasnim poslepodnevnim satima i samo ukoliko je neophodno pokrenite se u

najtoplijem delu dana.

Lezite da spavate pre ponoći. San pre ponoći krepi umoran ogranizam, regeneriše

tkiva i čini da smo sutradan potpuno odmorni i manje nervozni.

 

Briga o zdravlju osetljive populacije

 

Kod zdravih osoba vremenske prilike, makar bile i iznenadne i burne, osim

subjektivnog osećaja neprijatnosti neće prouzrokovati po život ugrožavajuće

reakcije u organizmu jer zdrav organizam ima velike mogućnosti prilagođavanja

spoljnim uticajima.

Osetljiva populacija, deca, omladina, trudnice, dojilje, stari, oboleli od hroničnih

bolesti, rekonvalescenti, kao i osobe koje se bave teškim fizičkim poslovima,

odnosno čiji je posao vezan za rad na otvorenom prostoru, imaju smanjenu sposobnost

prilagođavanja i zbog toga oni sami kao i njihovi najbliži, treba da obrate posebnu

pažnju na brigu o zdravlju i ponašanju u letnjim mesecima.

 

Read 3238 times Last modified on Ponedeljak, 24 June 2013 06:41